کامل ترین ترفندهای تقویت کولرخودرو تابستان:اگرندانید ضررکرده اید

کامل ترین نکات برای تقویت کولرخودرو در گرمای تابستان : ترفندهایی که اگر ندانید ضرر کرده اید.

پاسخ به شایع ترین سوالات شما درباره کولر خودرو

اهمیت عملکرد خوب کولر خودرو

به خوبی کارکردن یک کولر و تهویه مطبوع بسیاربااهمیت است ، که بسیاری از رانندگان از بهترین روش ها برای استفاده بهینه از کولر خودرو خود آگاه نیستند ، کولر خودرو جزء حیاتی وسیله نقلیه شماست. کولر خودرو نه تنها راحتی شما را تضمین می کند، بلکه عملکرد بهینه وایمنی ماشین شما را نیز تضمین می کند و نقش مهمی در حفظ دمای موتور و جلوگیری از گرمای بیش از حد که می تواند منجر به تعمیرات پرهزینه شود، ایفا می کند. در این مقاله نکات و ترفندهای ارزشمندی ارائه می شود که به شما کمک می کند تا از سیستم تهویه مطبوع خودرو خود نهایت استفاده را ببرید

وظیفه و نقش کولر ماشین

کولر خودرو یا سیستم تهویه مطبوع که بخش جدایی ناپذیر سیستم خنک کننده خودروشماست بیش از اینکه فضای داخلی خودرو شما را درهوای گرم،خنک نگه دارد،به تنظیم دمای موتور شما کمک می کند و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند.زیراگرمای بیش ازحد موتورامکان دارد منجربه مشکلات مختلفی ازجمله کاهش راندمان سوخت، اختلال درعملکرد و حتی آسیب شدید موتور شود.

نگهداری و مراقبت از کولر خودرو

نگهداری و بررسی برنامه ریزی شده کولر خودرو ضروری است. بررسی و چکاپ منظم کولر می تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه کولر خودرو کمک کند. و این شامل بررسی سطح واندازه مایع خنک کننده، جستجوی نشتی، واطمینان از درست کارکردن رادیاتور و فن ها می شود.

استفاده بهینه از کولر ماشین

کولرخودرو نقش مهمی درحفظ محیطی راحت ودلپذیردرداخل ماشین شما دارد استفاده موثر از کولر خودرو به بهبود طول عمرآن کمک می کند.برای استفاده بهینه ازکولر خودرو، می‌توانید ازراهنمای زیر پیروی کنید:

۱. روشن کردن کولردرزمان مناسب:

گرم شدن موتور:

بعد ازروشن کردن ماشین، ابتدا صبر کنید تا موتورخودرو کمی گرم شود و به دمای کارکرد مناسب برسد (حدود ۲ تا ۳ دقیقه) و سپس کولر را روشن کنید.

ترافیک سنگین:

در ترافیک طولانی یا زمانی مجبور هستید سرعت خود را بسیار کاهش دهید، کولر را خاموش کنید و به جای آن از پنجره‌ها استفاده کنید

سربالایی:

در سربالایی‌ها بهتر است را خاموش کنید وبا دنده‌های سنگین‌ رانندگی کنید   ۲. تنظیم دمای مطلوب:

دمای مطلوب سرنشینان:

بهترین درجه تنظیم دمای کولردرحد خنک و دلنشین  (حدود ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتیگراد) مطلوب است     - انتخاب دور فن مناسب: برای داشتن تنظیمات دمای مطلوب، از دورفن مناسب را انتخاب کنید

۳. نکات تکمیلی برای استفاده بهینه از کولر:

استفاده از سایبان: زمانی که ازخودرواستفاده نمی کنید وآن را پارک میکنید از سایبان استفاده کنید تا فضای داخلی گرم نشود وخنک‌ بماند.

سرویس دوره‌ای: مرتبا سیستم تهویه خودرو را بررسی کنید تا از نظر وجود نشتی گاز، بررسی عملکرد فن،سلامت فیلتر‌ها و سایر اجزا اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز سرویس کنید.

شیشه‌های دودی: استفاده از شیشه‌های دودی با کیفیت به جلوگیری از ورود گرمای خورشید به داخل کابین کمک می‌کند.     - روشن بودن کولر،شیشه های خودرو را بسته نگه دارید

۴. افزایش طول عمر سیستم تهویه مطبوع:

تعویض فیلتر کابین: تقریبا هر ۶ ماه یکباربه طور مرتب تعویض فیلتر کابین را در برنامه بررسی خود قرار دهید.     - بررسی سطح گاز کولر:سالیانه یک مرتبه به طور مرتب سطح گاز کولر را چک کنید

امداد خودرو

این مجموعه فنی تخصصی توانایی ساپورت و ارائه خدمات برای تمامی برندها و مدل ‌های خودروهای داخلی و خارجی را داراست. خدمات رسانی به این تنوع وسیع از خودروها و تجربه و تخصص مکانیک ‌های مجموعه، اطمینان می‌ دهد که هرگونه مشکلات فنی و تعمیراتی مربوط به هر نوع خودرویی را با حرفه ‌ای ترین روش ‌ها و با کیفیت بالا حل کنند.

یدک کش

خدمات جا به جایی خودرو با بهترین و سریع ترین یدک کش شیراز در هر موقعیتی که نیاز به حمل و نقل فوری و ایمن خودرو یا بارهای سنگین دارید، به کار می ‌آید و به شما کمک می‌ کند تا به سرعت و بهره‌ وری مطلوب، مشکلات حمل و نقل خود را حل کنید.

مکانیک سیار

مکانیک سیار شیراز ، به عنوان فردی با تخصص و تجربه در زمینه تعمیرات خودروها، به محل خرابی خودرو مراجعه کرده و تعمیرات لازم را انجام می ‌دهد.

شبانه روزی 7 روز هفته در کل شیراز

مزایای امداد خودرو شیراز ابراهیمی

بهترین و سریع ترین جرثقیل یدک کش شیراز خدمات امداد خودرو با بهترین کیفیت و سرعت در هر نقطه ‌ای از شهر اگر ساکن شیراز هستید و نیاز به تعمیر تخصصی خودرو دارید یا برای دریافت خدمات مشابه به دنبال بهترین گزینه می گردید، امداد خودرو شبانه روزی شیراز ابراهیمی با تیم مجرب مکانیک های متخصص آماده خدمت رسانی به شما در هر نقطه از شهر است.  

آشنایی با سیستم خنک کننده ماشین

اجزای اصلی سیستم خنک کننده خودرو

۱. پنکه خنک کننده الکتریکی: این جزء به گردش هوای خنک داخل موتور کمک می کند.

۲. کلاچ فن: دمای هوای عبوری از رادیاتور را تشخیص می دهد و مقدار لازم هوا را به داخل رادیاتور می کشد.

۳. ترموستات: دمای کارکرد معمولی موتور احتراق داخلی را تنظیم می کند.

۴. شلنگ: آنها اکثر اجزای سیستم خنک کننده را به هم متصل می کنند و سیال خنک کننده را به گردش درمی آورد.

۵. پمپ آب: مایع خنک کننده را از طریق موتور پمپ می کند.

۶. رادیاتور: سیال خنک کننده را خنک می کند.

سیستم کولر خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک نقش خاصی در عملکرد کلی این سیستم دارند

۱.فن الکتریکی کولر خودرو:

فن الکتریکی کولر خودرو وظیفه تامین هوای مورد نیاز برای فرآیند خنک‌کاری موتور را بر عهده دارد. این فن معمولا به صورت پروانه‌ی هواکش در جلوی موتور قرار دارد. فن خودرو در سیستم خنک‌کاری نقش دمنده را بر عهده دارد و هوای مورد نیاز برای خنک کردن موتور را تامین می‌کند. این هوا باعث می‌شود دمای موتور کاهش یابد و عملکرد بهتری داشته باشد. در نتیجه، فن الکتریکی کولر خودرو نقش مهمی در حفظ عملکرد مناسب موتور و جلوگیری از افزایش حرارت آن دارد  

۲.اواپراتور کولر خودرو

اواپراتور کولر خودرو، که به آن تبخیر کننده نیز گفته می‌شود، یک قطعه فلزی است که از لوله‌های فلزی بسیار نازک تشکیل شده است. در این قطعه، مایعی که استعداد زیادی برای تبدیل به گاز دارد، وارد می‌شود و با جذب گرمای محیط، بر پایه اصول علم فیزیک، تغییر حالت داده و به گاز تبدیل می‌شود. هوای کابین سرنشینان از طریق فن به سمت اواپراتور ارسال می‌شود و پس از عبور کردن از میان لوله‌های بسیار باریک آن، خنک شده و رطوبت آن نیز جذب می‌شود. این فرآیند باعث خنک شدن اواپراتور شود به عبارت دیگر، وظیفه اصلی اواپراتور در کولر خودرو، جذب گرما از هوای داخل کابین خودرو و تبدیل آن به هوای سرد است.

۳. کمپرسور کولر خودرو:

کمپرسور کولر خودرو پمپی است که مثل قلب در این مجموعه فعال است. وظیفه اصلی کمپرسور، فشرده سازی ماده خنک‌کننده است که یک گاز مبرد مانند فرئون است. با افزایش فشار، دمای گاز مبرد افزایش پیدا می‌کند و سپس به رادیاتور کولر فرستاده شده و حرارت آن از خودرو جذب می‌شود. سپس، هوای سرد تولید شده توسط کمپرسور به داخل کابین سرنشینان خودرو منتقل می‌شود. کمپرسور کولر خودرو دقیقا مانند کمپرسور های یخچال کار می‌کند. این بخش از سیستم تهویه در خودرو دارای قطعاتی است که در صورت به مشکل خوردن‌هر یک از آن ها ممکن است نحوه کارکرد کمپرسور را به کلی مختل کند و سیستم تهویه به خوبی کار نکند.

۴. کندانسور کولر خودرو (رادیاتور کولر)

کندانسور یکی از اجزای مهم سیستم کولر خودرو است. وظیفه اصلی کندانسور، تبدیل گاز گرم و فشرده از مبرد به گاز مایع با دمای پایین است. به عبارت دیگر، کندانسور چگالش گاز کولر خودرو را انجام می‌دهد به طوری که با کاهش یافتن دمای سیال، مایع خنک کننده به دست می‌آید. این مایع سپس از طریق منافذ رادیاتور کولر خودرو آزاد می‌شود و گرمای فشرده در گاز خنک کننده را جذب می‌کند. پس، کندانسور باعث می‌شود تا گرمایی که توسط اواپراتور گاز مبرد داخل سیستم جذب می شود به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال پیدا کند

۵. رسیوردرایر کولر خودرو

رسیوردرایر در سیستم کولر خودرو نقش بسیار مهمی دارد. این قطعه وظیفه اصلی ذخیره گاز مبرد را بر عهده دارد. همچنین، رسیوردرایر به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند و هرگونه آلودگی موجود در گاز مبرد را حذف می‌کند. این قطعه همچنین می‌تواند رطوبت موجود در سیستم را جذب کند. بنابراین، رسیوردرایر نقش مهمی در حفظ عملکرد بهینه سیستم کولر خودرو دارد  

کولرخودرو

۶. شیر انبساط کولر خودرو

شیر انبساط یا Expansion Valve یک عضومهم در سیستم گرمایش و تهویه مناسب و یا همان کولر خودرو به حساب می‌آید. شیر انبساط کولر خودروبه طور کلی وظیفه تنظیم مقدار گازمب رد جریان یافته به اواپراتور را بر عهده دارد. همچنین، این شیر باعث می‌شود تا گاز تحت فشار و حرارت بالا که از کمپرسور خارج شده، در اثر عبور از شیر انبساط، فشار و دمای آن کاهش یابد. در نتیجه، گاز سرد و با فشار پایین به اواپراتور منتقل می‌شود تا گرمای داخل خودرو را جذب کند.

۷. سیم کشی سیستم کولر خودرو

وظیفه انتقال فرمان‌های اجزای مرتبط با مجموعه کولر خودرو و نیز برق رسانی به این اجزا را بر عهده سیم کشی سیستم کولر خودرو است.به عبارت دیگر، سیم کشی سیستم کولر خودرو نقش مهمی در ارتباط بین اجزای مختلف سیستم کولر و همچنین تأمین انرژی لازم برای کارکرد آن‌ها دارد.

۸. کلید کنترل فشار یا مانوستات کولر خودرو

کلید کنترل فشار یا مانوستات در سیستم کولر خودرو دو وظیفه اساسی بر عهده دارد: محافظت از اجزاء سیستم: این کلید در برابر خرابی‌های ناشی از تغییرات فشار، اجزاء سیستم کولر خودرو را محافظت می‌کند کنترل تغییرات فشار کندانسور: این کلید تغییرات فشار کندانسور را کنترل می‌کند. عدم کارکرد مناسب این کلید می‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم کولر خودرو شود

۹. وظیفه شلنگ ها در سیستم کولر خودرو

شلنگ‌ها در سیستم کولر خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزاء مختلف سیستم را بر عهده دارند. این شلنگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اجزاء سیستم بتوانند در تمام شرایط کاری، به خوبی وظیفه خود را انجام دهند. برای مثال، شلنگ‌ها گاز مبرد را از اواپراتور به کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور منتقل می‌کنند. همچنین، شلنگ‌های کولر خودرو باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی نظیر SAE (انجمن خودروسازان امریکا) ساخته شوند.

۱۰. سوئیچ A/C در کولر ماشین

کلید سوئیچ A/C در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده دارد. سوئیچ A/C در کولر خودرو وظیفه فعال کردن کمپرسور کولر را بر عهده دارد.با فشردن این دکمه، کولر خودرو شروع به خنک کردن هوای داخل خودرو می‌کند. هوای داخل خودرو با چرخش مجدد خنک می‌شود، سپس در یک سیستم بسته خنک می‌شود واز طریق دریچه‌های هوا آزاد می‌شود تا احساس دلپذیری در کابین ایجاد شود.این کلید با شکل‌های متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد و معمولاً یک LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش بودن کولر را دارد.

۱۱. گاز کولر خودرو و قیمت آن

گاز کولر خودرو یک ماده مبرد است که برای خنک کردن فضای داخلی خودرو استفاده می‌شود. این گاز در مدل‌های مختلف خودرو و با برندهای متفاوتی در بازار عرضه می‌شود. برخی از انواع گاز کولر خودرو عبارتند از: گاز R134a سیزون وزن خالص ۹۵۰ گرم: ۴۰۰٫۰۰۰ تومان گاز 1 کیلویی کولر خودرو R134 مارک کلیا ژاپن: ۷۸۰٫۰۰۰ تومان گاز کولر خودرو دانوس مدل R134a: ۳٫۳۵۰٫۰۰۰ تومان گاز R134a فلورن 340 گرم خالص بدون سوپاپ: ۱۶۵٫۰۰۰ تومان گاز 1 لیتری کولر خودرو R134 مارک اوزیل: ۴۲۰٫۰۰۰ تومان لطفاً توجه داشته باشید که قیمت‌ها ممکن است بسته به فروشگاه و زمان خرید متفاوت باشند.همچنین، برای انتخاب بهترین گاز کولر خودرو، باید نوع گاز را متناسب با مدل خودرو انتخاب کنید.   هر یک از این قطعات نقش مهمی در عملکرد کولر خودرو دارند و عدم کارکرد یا عملکرد نامناسب هر یک از این قطعات می‌تواند باعث بروز مشکل در سیستم شود

کولرخودرو

عملکرد کولر خودرو

سیستم خنک کننده با انتقال حرارت موتور به مایع خنک کننده یا ضد یخ کار می کند. پمپ آب مایع خنک کننده را از طریق موتور پمپ می کند. همانطور که جریان دارد، گرما را از قسمت های داغ موتور جذب می کند. سپس به سمت رادیاتور حرکت می کند و گرما را در هوای خارج از ماشین آزاد می کند. ترموستات جریان مایع خنک کننده عبوری ازرادیاتوررا کنترل می کند.اگر موتور داغ‌تر شود، سرعت عبور مایع خنک‌کننده از رادیاتور افزایش می‌یابد و وقتی موتور خنک است، خنک‌سازی متوقف می‌شود. اگر موتور خیلی داغ کار کند، سیستم خنک‌کننده دائماً مقدار مایع خنک‌کننده را از دست می‌دهد. سیستم هر از چند گاهی باید شارژ شود. رادیاتور به جریان ثابت هوا در هسته خود نیاز دارد تا به اندازه کافی خنک شود. وقتی ماشین در حال حرکت است، به هر حال این اتفاق می افتد. اما هنگامی که ثابت است از یک فن برای کمک به جریان هوا استفاده می شود.

نکات تعمیر و نگهداری کولر ماشین

۱. سطح مایع خنک کننده را به طور مرتب بررسی کنید: سطح مایع خنک کننده در خودروی شما باید مرتباً بررسی شود تا مطمئن شوید در سطح مناسب است. ۲. رادیاتور و شیلنگ ها را بازرسی کنید: به دنبال هرگونه نشتی یا آسیب در رادیاتور و شیلنگ باشید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر باید فوراً به هر مشکلی رسیدگی شود. ۳. پره های رادیاتور را تمیز کنید: اطمینان حاصل کنید که پره های رادیاتور تمیز و عاری از گردوخاک هستند. این به خنک سازی کارآمد کمک می کند. ۴. تعویض خنک کننده و شستشوی سیستم: مایع خنک کننده باید تعویض شود و سیستم بر اساس توصیه های سازنده خودرو شما شستشو شود ۵. از درپوش رادیاتورمناسب استفاده کنید: درپوش رادیاتور بسته به ماشین دارای فشا است، بنابراین مهم است که درپوش مناسب قرار گیرد. ۶. تعمیر و نگهداری حرفه ای: جهت تعمیر و نگهداری حرفه ای برنامه ریزی داشته باشید تا مطمئن شوید سیستم خنک کننده شما در بهترین حالت قرار دارد. ۷. ارتقا به رادیاتور با کارایی بالا: برای بهبود راندمان خنک کننده، رادیاتور را تعویض کنید و رادیاتور با کارایی بهتر و بیشتر انتخاب کنید. ۸. افزودن پوشش فن: روکش فن می‌تواند به تمرکز جریان هوا کمک کند و کارایی سیستم خنک‌کننده را بهبود بخشد.   به یاد داشته باشید، یک سیستم خنک‌کننده به خوبی نگهداری شده به خودروی شما کمک می‌کند تا با راندمان کامل کار کند و از گرم شدن بیش از حد موتور که می‌تواند منجر به آسیب موتور شود، جلوگیری می‌کند

تنظیم دمای ایده آل کولر خودرو

دمای ایده آل برای سیستم تهویه مطبوع خودروی شما باید حدود 21-27 درجه سانتیگراد (69-80 درجه فارنهایت) باشد. این دما یک محیط کابین راحت را فراهم می کند و در عین حال بهره وری سوخت را بهینه می کند. هنگامی که دمای بیرون استاندارد 70 درجه فارنهایت است، سیستم تهویه مطبوع خودرو به طور ایده‌آل باید هوای خنک‌تر از هوای بیرون را تولید کند که معمولاً در محدوده 35 تا 40 درجه فارنهایت است. این یک محیط رانندگی خنک و راحت را تضمین می کند، حتی زمانی که گرمای بیرون بسیار زیاد است. در حالی که تنظیم دقیق دمای داخل ماشین شما براساس راحتی شما تعیین می شود، مهم است که به یاد داشته باشید که تنظیم AC بسیار پایین می‌تواند منجر به مصرف سوخت غیرضروری و فشار بی‌رویه بر سیستم تهویه‌ی مطبوع خودرو شود.

زمان استفاده از حالت گردش مجدد

دکمه چرخش هوا، همانطور که از نامش پیداست، به جای اینکه هوای بیرون را بکشد، هوای موجود در داخل ماشین شما را دوباره به گردش در می‌آورد. این به ویژه زمانی مفید است که تهویه مطبوع شما روشن است، زیرا چرخش مجدد هوای خنک شده از قبل برای سیستم آسان تراز خنک کردن مداوم دسته های جدید هوای گرم است. این نه تنها به خودروی شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن سرد شود، بلکه به تهویه مطبوع اجازه می‌دهد تا با مصرف انرژی کمتری کار خود را انجام دهد و این بدان معناست که شما با سرعت کمتری گاز می‌سوزانید . بسته به جایی که هستید، هوای بیرون ممکن است مشکلاتی فراتر از دمای خود داشته باشد. ممکن است پر از آلودگی، دود اگزوز، یا گرده و سایر آلرژن‌ها باشد. به طور خلاصه، دکمه چرخش هوا می تواند به سرد ماندن هوا، تمیز و کم مصرف بودن ماشین شما تا حد امکان کمک کند.

نقش دریچه های خودرو

دریچه های خودرو نقش بسزایی در عملکرد کارآمد کولر خودروی شما دارند. هوا از طریق چاهک های جلو و دریچه های روی داشبورد وارد داخل خودرو می شود. می‌توان هواکش‌ها را طوری تنظیم کرد که به صورت سرنشینان صندلی جلو برخورد کنند. برخی از خودروها نیز دارای کانال‌هایی به قسمت صندلی‌های عقب هستند. شکاف‌های روی لبه پایین شیشه جلو باعث می‌شود جریانی از هوای گرم روی شیشه دمیده شود تا از مه‌آلودگی جلوگیری شود در خودروهای جدید، تمام نقاط ورودی دارای فلپ هایی برای باز و بسته شدن در صورت نیاز هستند. درعقب، دریچه‌های خروجی به بیرون وجود دارد آنها هنگام حرکت خودرو در ناحیه ای با فشار کم قرار دارند و بنابراین هوا را استخراج می کنند و بنابراین جریان عبوری ثابتی را ارائه می دهند.   در نتیجه، استفاده کارآمد از کولر ماشین شما شامل تنظیم دمای ایده آل، دانستن زمان استفاده از حالت چرخش و درک نقش دریچه های خودرو است. این شیوه‌ها نه تنها تجربه رانندگی راحت را تضمین می‌کنند، بلکه به بهره‌وری سوخت و طول عمر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما کمک می‌کنند.

کولرخودرو
کولرخودرو

چه زمانی باید از یک متخصص کمک گرفت؟

در حالی که برخی از مشکلات کولر خودرو را می توان با تعمیر و نگهداری اولیه و عیب یابی برطرف کرد، برخی دیگر ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشند. اگر نمی توانید علت مشکل را شناسایی کنید یا با وجود تلاش های شما مشکل همچنان ادامه دارد، بهتر است از یک مکانیک حرفه ای کمک بگیرید. تعمیر و نگهداری منظم می تواند از بسیاری از مشکلات رایج کولر خودرو جلوگیری کند، بنابراین بهتر است ماشین خود را به طور مرتب بررسی کنید. در نتیجه، درک مشکلات رایج و راه حل های مربوط به کولر خودرو می تواند به شما کمک کند تا آن را به طور موثر حفظ کنید و تجربه رانندگی راحت را تضمین کنید. با این حال، همیشه به خاطر داشته باشید که در صورت لزوم از متخصصان کمک بگیرید تا از آسیب بیشتر به وسیله نقلیه خود جلوگیری کنید.

مشکلات و راه حل های رایج سیستم خنک کننده ماشین

گرمای بیش از حد

گرمای بیش از حد یک مشکل رایج در کولرهای خودرو است. معمولاً به دلیل سطح پایین مایع خنک‌کننده، ترموستات معیوب، نشت مایع خنک‌کننده، مشکلات رادیاتور، خرابی پمپ آب، یا فن خنک‌کننده ضعیف موتور،رخ می‌دهد. سایر دلایل احتمالی عبارتند از حباب هوا در مایع خنک کننده، فشار کم مایع خنک کننده و روغن موتور.

راه حل

اگرماشین شما داغ ترازحد معمول است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن را خاموش کنید و بگذارید کاملا خنک شود. پس از خنک شدن، درپوش رادیاتور را بردارید یا بطری سرریز مایع خنک کننده را بررسی کنید تا ببینید آیا مایع خنک کننده در سیستم وجود دارد.و در صورتی که مایع خنک کننده کم است ،آن را پرکنید. اگر مشکل ادامه داشت، ممکن است نیاز باشد کندانسور و سیستم الکتریکی را بررسی کنید.

نشتی مایع خنک کننده

نشت مایع خنک کننده یکی دیگر از مشکلات رایج است.که می تواند به دلیل نشتی شلنگ رادیاتور، پمپ آب، یا شل بودن گیره شلنگ رادیاتور رخ دهند. نشتی همچنین می‌تواند ناشی ازخراب بودن محفظه ترموستات، واشرمنیفولد ورودی فرسوده، هسته گرمکن خراب، رادیاتور یا کلاهک آسیب‌دیده، یا واشر سرسیلندرآسیب دیده باشد.

راه حل

اولین گام در رفع نشتی مایع خنک کننده، تعیین علت وقوع آن است. ممکن است یک قطعه اصلی مانند یک رادیاتورترک خورده داشته باشید که نشتی دارد. همچنین می تواند به همان سادگی باشد که اتصال بین شیلنگ و یک جزء باید سفت شود. هنگامی که متوجه شدید چرا نشتی رخ می دهد، قطعه مورد نظر را تعویض کنید یا اتصال را محکم کنید تا نشت متوقف شود. اگر به راحتی نمی توانید نشتی پیدا کنید، از رنگ ماوراء بنفش استفاده کنید که می تواند به سیستم خنک کننده اضافه شود. می‌توانید از چراغ سیاه برای جستجوی سیستم خنک‌کننده برای یافتن سریع منبع نشت استفاده کنید.  

مشکلات ترموستات

یک ترموستات معیوب می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. همچنین ممکن است متوجه نوسان دما در دماسنج شوید.این علائم از قبل به شما هشدار داده میشود.پس توجه کنید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

راه حل

اگر ترموستات به درستی کار نکند، مایع خنک کننده داغ درون محفظه مایع خنک کننده موتور،به دلیل فشار بسیار زیاد راهی برای فرار پیدا می کند.وقتی مایع خنک‌کننده گرم می‌شود و فشار بیش از حد بالا می‌رود، می تواند باعث نشتی شود

نکات تکمیلی و ترفندهای پیشرفته استفاده از کولر ماشین

استفاده از سایبان های آفتاب و پارک در سایه

سایبان‌های خورشیدی ابزاری ساده و در عین حال مؤثر برای کاهش دمای داخلی خودرو شما هستند، از داشبورد و صندلی‌ها در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کنند. قسمت بازتابنده سایبان آفتاب باید در طول تابستان به سمت بیرون باشد تا پرتوهای خورشید را به دور از خودرو منعکس کند. پارک کردن خودرو در یک منطقه سایه‌دار نیز می‌تواند به پایین نگه داشتن دمای داخل و کاهش فشار وارد بر سیستم خنک‌کننده کمک کند. اگر در نزدیکی محل سکونت شما سایه وجود ندارد، گزینه‌های جایگزینی مانند نگه‌داشتن ماشین خود در پارکینگ عمومی را در نظر بگیرید.

اهمیت دادن به فیلتر هوا

فیلترهوا یکی ازاجزای مهم درسیستم گرمایش وسرمایش هر وسیله نقلیه است. این به محافظت از مسافران در برابر آلودگی‌های موجود در هوایی که تنفس می‌کنند کمک می‌کند. فیلتر هوا در خودرو به حذف آلاینده های مضر از جمله گرده و گرد و غبار از هوایی که در داخل خودرو تنفس می کنید کمک می کند. عدم تعویض فیلتر کثیف و گرفتگی برکارایی سیستم گرمایش و سرمایش در خودروی شما تأثیر می گذارد.راندمان ضعیف می‌تواند منجر به مشکلات دیگری از جمله کاهش حجم هوا، بوی بد در کابین شود

استفاده موثر از کولر خودرو در فصول مختلف

در تابستان، استفاده از کولر در ماشین شما می تواند برد وسیله نقلیه شما را افزایش دهد. این به این دلیل است که تهویه مطبوع به خنک شدن موتور کمک می کند که می تواند کارایی آن را بهبود بخشد. در زمستان، برخی از افراد سایه بان (سمت جاذب به بیرون) را برعکس می کنند تا گرمای خورشید را جذب کنند. با این حال، این عمل کمتر رایج است و به ترجیحات شخصی و آب و هوا بستگی دارد

کولرخودرو

نتیجه گیری

در نتیجه، استفاده کارآمد از سیستم خنک کننده خودرو برای حفظ یک محیط راحت در داخل وسیله نقلیه و تضمین طول عمر اجزای خودرو بسیار مهم است. استفاده از سایبان‌های خورشیدی و پارک در مکان‌های سایه‌دار می‌تواند دمای داخلی خودرو شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، آن را راحت‌تر کرده و از فضای داخلی در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند. این عمل همچنین فشار وارده بر سیستم خنک کننده را کاهش می دهد و منجر به عملکرد بهتر و طول عمر می شود. فیلتر هوا نقش حیاتی در سیستم گرمایش و سرمایش خودرو دارد. از مسافران در برابر آلاینده های موجود در هوا محافظت می کند استفاده بهینه از کولر خودرو در فصول مختلف نیز می تواند به عملکرد خودرو کمک کند. در تابستان، تهویه مطبوع می تواند به خنک شدن موتور کمک کند و کارایی آن را بهبود بخشد. نگهداری منظم و استفاده کارآمد از کولر خودرو نه تنها راحتی سرنشینان را افزایش می دهد بلکه به عملکرد کلی و طول عمر خودرو نیز کمک می کند. بنابراین، این نکات و ترفندها باید بخشی از روال هر صاحب خودرو باشد تا تجربه رانندگی آرام و راحت را تضمین کند.

سوالات متداول در رابطه با کولر خودرو

چندین دلیل ممکن برای عدم روشن شدن کولر خودرو وجود دارد

خالی بودن گاز کولر: به دلیل نشتی و کمبود فشار گاز.

مشکلات برق خودرو: ممکن است مشکلات برقی باعث عدم روشن شدن کولر شود.

ایرادات کمپرسور کولر: ایرادات در کمپرسور کولر می‌تواند در روشن شدن کولر ماشین اختلال ایجاد کند.

باتری خودرو ضعیف: اگر باتری خودرو ضعیف باشد، کولر ممکن است روشن نشود. میتوانید با امداد باطری شیرازامداد باتری شبانه روزی شیراز تماس بگیرید

درگیر نشدن کلاچ کمپرسور: این موضوع می‌تواند دلیل روشن نشدن کولر ماشین باشد.

زنگ زدن کلاچ کمپرسور: این موضوع می‌تواند باعث عدم روشن شدن کولر شود

خرابی تسمه: این یکی از علت‌های رایج برای عدم روشن شدن کولر ماشین است.

خرابی سوئیچ روشن و خاموش کولر: اگر سوئیچ خراب باشد، کولر روشن نمی‌شود. برای رفع این مشکلات، بهتر است به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

چرا ماشین استارت نمیخوره؟
Image

نیاز به کمک امداد خودرو دارید؟

با امداد خودرو شیراز ابراهیمی تماس بگیرید

شماره امداد خودرو شیراز

logo w 001

شیرازـ بلوار استقلال ـ چهارراه بنفشه ـ نبش سیاحتگر

تلفن‌های تماس: ۰۹۱۷۵۶۵۴۰۲۰   ۰۹۱۷۷۱۸۵۴۵۲

ساعت کاری: 24 ساعت 7 روز هفته

امداد خودرو در شیراز

هدف تیم امداد خودرو شیراز ارائه بهترین ،سریع ترین خدمات با منصفانه ترین قیمت در سراسر شهر شیراز است.

امداد خودرو سیار شیراز ابراهیمی با جرثقیل یدک کش شیراز و مکانیک سیار شیراز خدمات تعمیراتی وحمل خودرو در شیراز را به صورت شبانه روزی انجام می دهد .

location 001

© 1403 تمامی حقوق این وب‌سایت محفوظ می‌باشد. طراحی در واحد فنی امداد خودرو شیراز

پشتیبانی امداد خودرو

پشتیبانی امداد خودرو
آنلاین

پشتیبانی امداد خودرو

سلام لطفا جهت دریافت خدمات امداد خودرو شیراز بر روی لوگو یکی از پیام‌رسان های زیر کلیک بفرمایید

امداد خودرو شیراز از طریق :09175654020