مهمترین و کاملترین دلایل که چرا ماشین آب کم میکند؟

از مخزن تا رادیاتور ماشین خنک کننده کم می کند؟ نسوخته! راهنمای کامل سیستم های خنک کننده خودرو، رفع مشکل را در اینجا پیدا کنید.
چرا ماشین آب کم میکند؟

دو دلیل کلی واصلی برای کم شدن آب رادیاتور

  1. وجود ایراد درسیستم خنک‌کننده موتور

  2. نفوذ آب داخل محفظه احتراق.

با روشن شدن موتورماشین انفجارهایی داخل آن اتفاق می افتد که باعث افزایش دمای آن می شود ودر صورتی که این افزایش دما کنترل نشود،ممکن است خیلی زود موتورازکار بیافتد.برای کنترل دمای موتور از سیستم خنک‌کننده که شامل رادیاتور(قلب سیستم خنک‌کننده )، فن و... می باشد کمک میگیرند که حیاتی ترین قسمت موتوراست.آب رادیاتورکه مخلوطی ازآب مقطرومایع ضد یخ است، حرارت اضافی را از موتور جذب میکند وبه رادیاتورانتقال می دهد. شاخص موجود روی رادیاتور نشان دهنده ای این است که آب رادیاتور نباید ازآن بیشتر یا کمترباشد.اگرآب رادیاتور از این شاخص کمتر شده باشد باید به دنبال ایراد بگردیم.چون احتمال دارد ماشین جوش بیاورد و به دنبال آن سوختن واشر سرسیلندر اتفاق بیفتد و رینگ پیستون دچار آسیب شود.

دلایلی که باعث کم شدن آب ماشین می شود

کم شدن آب رادیاتور

سوراخ شدن رادیاتور

وجود نشتی در شیلنگ رادیاتور

نشتی بخاری خودرو

هوا گرفتن رادیاتور

ایجاد رسوب در رادیاتور

خرابی فن رادیاتور

سوختن واشر سرسیلندر

نشت آب از منبع انبساط

چرا ماشین آب کم میکند؟

۱. تبخیر:Evaporation

اگر سیستم خنک کننده خودرو شما به درستی عمل نکند باشد،ممکن است خودرو شما از طریق تبخیرآب از دست بدهد و یا اگر سوراخی در یکی از اتصالات شما وجود داشته باشد،باعث نشت آهسته می شود و آب خارج شده ممکن است به شکل مایع از محفظه شما خارج شود در یک خودرو، تبخیر در درجه اول در دو سیستم اتفاق می افتد:

سیستم سوخت رسانی و سیستم خنک کننده.

۱..سیستم سوخت رسانی :هنگامی که سوخت در داخل مخزن گاز تبخیر می شود، بخارات اضافی به یک قوطی زغال چوب منتقل می شود. آنها در آنجا ذخیره می شوند تا زمانی که بتوانند با خیال راحت به موتور منتقل شوند تا با مخلوط معمولی هوا-سوخت سوزانده شوند. اگر نشتی در سیستم EVAP وجود داشته باشد، مانند شل شدن درپوش بنزین، رایانه اصلی خودرو (که اغلب به آن ماژول کنترل موتور گفته می‌شود) چراغ چک موتور را روشن می‌کند.

۲. سیستم خنک کننده: در سیستم خنک کننده، آب در اثر گرمای موتور می تواند تبخیر شود. این تا حدودی طبیعی است، اما اگردر ماشین شما به طور مداوم مایع خنک کننده کم است، می تواند نشان دهنده نشتی در سیستم خنک کننده  باشد. اگر متوجه شدید که آب یا سوخت خودروی(راهنمای کامل کاهش مصرف سوخت )شمابه طور غیر معمول کم شده است، باید به سرعت به این مشکل رسیدگی کنید تا از آسیب احتمالی به وسیله نقلیه خود جلوگیری کنید.و بهتر است با یک مکانیک حرفه ایی مشورت کنید.

۲.رادیاتور معیوب : Faulty Radiator Cap

مهم‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتورعبارتند از:

  • سوراخ شدن رادیاتور

  • وجود نشتی در اتصالات و لوله‌ها

  • خراب شدن واترپمپ

  • ورود آب به سیلندر

  • نشت آب از منبع انبساط

  • نداشتن ضدیخ

  • رسوب‌گیری موتور

  • نشتی آب از بخاری

  • نقص فنی ترموستات

  • نشتی از در رادیاتور

  • خرابی فن

۱.نشتی مایع خنک‌کننده ازرادیاتور یا درب رادیاتورماشین: اگردرپوش رادیاتور خراب باشد، فشاری که درداخل رادیاتورایجاد میشود ،می تواند باعث نشت یا ترکیدن اجزای سیستم خنک کننده شود.اگرمتوجه مایع خنک کننده درنزدیکی رادیاتوریا درپوش رادیاتورشدید، مشخص است که مایع خنک کننده نشتی دارد

۲.رگه های سفید روی رادیاتور: وقتی مایع خنک کننده ازرادیاتور نشت می کند و خشک می شود، اغلب رگه های سفیدی را پشت سر می گذارد. این رگه های سفید نشان دهنده این است که کلاه تحت فشاراست یا نشتی دارد..

۳. مخزن سرریز: درپوش رادیاتور با فرستادن مقداری مایع خنک کننده به مخزن سرریز فشار اضافی را آزاد می کند. اگر درپوش معیوب باشد، مایع خنک‌کننده ممکن است خیلی سریع آزاد شود و باعث سرریز شدن مخزن شود.

۴. شلنگ رادیاتورجمع شده:زمانی که خلاء به درستی توسط درپوش رادیاتورآزاد نشود، باعث میشودکه شیلنگ رادیاتوردرطول دوره خنک کننده جمع شود.

۵. شلنگ رادیاتور می ترکد:اگر فشار در سیستم خنک کننده خیلی زیاد باشد، احتمالاً یک یا چند شیلنگ دچار ترکیدگی می شود ومایع خنک کننده در سراسر محفظه موتور میپاشد.

۶.نشتی آب از هوزینگ ترموستات ترموستات قطعه‌ای است که مانند شیر ترموکوپل که سر راه آب داغ خروجی از موتور به سمت رادیاتور قرار می‌گیرد. اگر اتصالات ترموستات خراب یاشد آب از اطراف هوزینگ آن نشت میکند. مثل شل شدن پیچ‌های هوزینگ ترموستات، شل شدن بست شلنگ آب ترموستات، خرابی واشر ترموستات، مهم‌ترین دلایل نشتی آب از ترموستات خودرو هستد.

۷.خرابی واتر پمپ واترپمپ ازمهمترین اجزای سیستم خنک‌کننده است که وظیفه دارد فشارلازم جهت گردش آب درون موتور را تنظیم کند.در صورتی که این قطعه خراب شود یا واشرآن ضعیف باشد، دچار نشتی میشود.اگذ نشتی آب در مت تسمه تایم یا زنجیر تایم وجود داشت احتمال بدهیدکه واترپمپ خرابشده باشد.واگرپیچ هواگیری آن خراب باشد،آب ازاطراف این پیچ نشت میکند.

۸.خرابی رادیاتور بخاری رادیاتوربخاری یکی ازاجزای متصل به سیستم خنک‌کننده موتوراست اگرشیلنگ‌ها یا اورینگ‌های آن خراب شوند نشتی آب ازاین قسمت رخ خواهد داد.و چون درزیر داشبورد قراردارد کف خودروخیس می شود.گرفتگی وسوراخ شدن رادیاتوربخاری هم ممکن است پیش بیاید وبرای رفع این مشکل معمولا باید داشبورد باز شود ورادیاتور بخاری تعویض شود. بهتراست که برای جلوگیری ار وقوع این ایرادات رادیاتورخودرو به طورمرتب سرویس شود تا از صدمات وهزینه های بعدی جلوگیری شود

چرا ماشین آب کم میکند؟
چرا ماشین آب کم میکند؟

۳.واشر سرسیلندربادکرده Blown Head Gasket:

اگر واشر سرسیلندر موتور شما آسیب دیده باشد(بادکرده باشد)، مایع خنک کننده شما به محفظه احتراق گاز نشت میکند، میبسوزد و از اگزوز خارج شود.نشتی واشرداخلی تقریباً غیرممکن است زیراهیچ مایع خنک کننده روی زمین دیده نمی شود. واشر سرسیلندرخراب درخودرو می تواند به چندین مشکل منجر شود:

۱. گرمای بیش ازحد موتور: این نشان می دهد که مایع خنک کننده نشت کرده است وکم شده وقدرت خنک کردن موتوررا به طورموثرندارد.مشاهده میکنید می‌بینید که دمای سنج شما به‌طورغیرمعمولی بالا است یا متوجه چراغ چک می‌شوید.

۲.عملکرد ضعیف موتور: اگر واشر سرسیلندردرست کارنکند،ممکن است متوجه کم کاری صدای زیادو کارکرد ضعیف میشوید.

۳.کم شدن خنک کننده بدون نشتی واضح : با واشر سرسیلندر آسیب دیده ضد یخ شما می تواند دچار نشتی شود.واین نشتی فوراً مشخص نمیشود، وممکن است تا زمانی که سطح مایع خنک‌کننده شما پایین نیاید، نشت را پیدا نکنید.

۴.روغن رنگ پریده وشیری:وقتی واشر سرسیلندر،که مانع بین مایعات است،آسیب می بیند، به آنها اجازه می دهد تا مخلوط شوند.با نشت مایع خنک کننده به داخل روغن، رنگ وقوام آن تغییرمی کند.

۵.خروج دود سفید از لوله اگزوز: وقتی مایع خنک کننده به محفظه احتراق شما نشت می کند، بخار تولید می کند. دود سفیدی که از اگزوز شما می آید در واقع بخارآب و گلیکول است.

۶. نشتی مایع خنک کننده در زیر منیفولد اگزوز اگر متوجه هر یک ازاین علائم شدید، مهم است که واشر سرسیلندررا بررسی کنید تا ببینید آیا آسیبی وجود دارد یا خیر.در صورت وجود، فوراًآن را تعویض کنید مشورت با شماره تلفن امداد خودرو ایران خودرو شیراز همیشه ایده خوبی است

۴.خرابی واشر منیفولد :Blown Intake Manifold Gasket

موتورهای مدرن دارای روکش آب درمنیفولدهای ورودی خود هستند. واشر منیفولد ورودی در خودرو می تواند به چندین مشکل منجر شود. در اینجا برخی از علائم و عوارض وجود دارد:

۱. عملکرد ضعیف موتورواحتراق ناقص: نشتی منیفولد ورودی اجازه خروج هوا وخنک کننده را می دهد که می تواند بر عملکرد تأثیر منفی بگذارد.ممکن است متوجه کاهش شتاب و مصرف سوخت شوید. اگر مایع خنک‌کننده با روغن مخلوط شود،می‌تواند منجربه سایش بیشازحد قطعات شود وباعث آسیب‌های گران قیمت شود.

۲. دود سفید بیش ازحد ازاگزوز:اگر مقدار زیادی دود سفید از اگزوز خارج می شود،به این دلیل است که موتورشما در حال سوختن مایع خنک کننده استاین می تواند به دلیل نشتی واشر سرسیلندر یا نشتی واشر منیفولد ورودی  باشد. ۳. نشت مایع خنک کننده: اگرمایع خنک کننده ازمنیفولد عبور کند، ممکن است متوجه نشت مایع خنک کننده خارجی شوید.

۴. چراغ موتور را بررسی کنید: یک واشرمنیفولد ورودی منفجر شده نیز چراغ چک موتورراروی داشبورد شما نشان می دهد. اگر مشکوک به خرابی واشر منیفولد ورودی هستید، توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب بیشتر به وسیله نقلیه خود، آن را توسط یک متخصص بررسی وتعویض کنید. فرآیند تعویض معمولاً شامل تخلیه مایع خنک‌کننده، برداشتن بدنه دریچه گاز، دینام، ریل‌های سوخت، محفظه ترموستات ومنیفولد ورودی، و سپس نصب واشرهای منیفولد ورودی جدید است.

چرا ماشین آب کم میکند؟
چرا ماشین آب کم میکند؟

۵. کاهش آب باتری Battery Water Reduction

واکنش های شیمیایی داخل باتری باعث می شود که آب به گازهای هیدروژن و اکسیژن تبدیل شود. با ادامه این فرآیند تبدیل، باتری شما آب کمتری د داخل خواهد داشت. کاهش آب درباتری خودرو یک اتفاق رایج است ومی تواند منجر به چندین مشکل شود.در اینجا چند دلیل برای کاهش و اثرات آن ذکر شده است: (امداد باتری شیراز)

۱.واکنش های شیمیایی: واکنش های شیمیایی داخل باتری باعث می شود که آب به گازهای هیدروژن و اکسیژن تبدیل شود.با ادامه این فرآیند تبدیل، باتری شما آب کمتری در داخل خواهد داشت. ۲.شارژ بیش از حد : اکثرمواقعی که سطح آب باتری خودرو کم است، به دلیل شارژ بیش از حد آن است. اگرازشارژری استفاده می کنید که حالت شناور ندارد، به این معنی که پس از شارژ شدن خاموش نمی شود، می تواند منجر به کاهش آب شود.

۳.تغییرات دما: هوای سرد وهوای گرم می تواند ظرفیت باتری و سطح آب را تغییر دهد.

اثرات کاهش آب باطری :

۴.آسیب به باتری: اگرباتری خودروکم آب باشد، ممکن است آسیب ببیند.در صورتی که باتری بیش از حد آب شود،همین امر صادق است.

۵. سایش زودرس:اگر آب باتری ماشین تمام شود،باعث سایش زودرس می شود وممکن استدیر قابل استفاده نباشد.

۶.مشکلات الکتریکی:از آنجایی که باتری یک جزءالکتریکی است،هر قطعه الکترونیکی ممکن است زمانی که سطح آب خیلی کم شود آسیب ببیند. در صورت مشاهده هریک ازاین علائم، توصیه می شود سطح آب باتری خود را بررسی کرده و در صورت لزوم دوباره آن را پرکنید.همیشه از آب مقطر یا آب دیونیزه استفاده کنید اگر متوجه شدید که آب خودروی شما کم شده است، مهم است که به سرعت به این مشکل رسیدگی کنید تا از آسیب احتمالی به وسیله نقلیه خود جلوگیری کنید. اگر مطمئن نیستید، همیشه ایده خوبی است که با یک مکانیک سیار شبانه روزی شیراز مشورت کنید

سوال متداول در مورد اینکه چرا در یک ماشین ممکن است کم آب شود وجود دارد

ما بهترین خدمات را به بهترین مردم ارائه می دهیم

 این می تواند به دلیل تبخیر کنترل نشده، شکستگی سر سیلندر، واشر سرسیلندر بادکرده یا سوراخ های سیلندر آسیب دیده باشد. در صورت نیاز با امداد خودرو شیراز تماس بگیرید

یک بار از ما خدمات بگیرید مشتری دائمی ما می شوید

 کم شدن آب رادیاتور،سوراخ شدن رادیاتور،وجود نشتی در شیلنگ رادیاتور، نشتی بخاری خودرو، هوا گرفتن رادیاتور، جوش آوردن خودرو، ایجاد رسوب در رادیاتور، خرابی فن رادیاتور، سوختن واشر سرسیلندر ،نشت آب از منبع انبساط.

امداد مکانیک شیراز
امداد خودرو شیراز

شماره امداد خودرو شیراز

logo w 001

شیرازـ بلوار استقلال ـ چهارراه بنفشه ـ نبش سیاحتگر

تلفن‌های تماس: ۰۹۱۷۵۶۵۴۰۲۰   ۰۹۱۷۷۱۸۵۴۵۲

ساعت کاری: 24 ساعت 7 روز هفته

امداد خودرو در شیراز

هدف تیم امداد خودرو شیراز ارائه بهترین ،سریع ترین خدمات با منصفانه ترین قیمت در سراسر شهر شیراز است.

امداد خودرو سیار شیراز ابراهیمی با جرثقیل یدک کش شیراز و مکانیک سیار شیراز خدمات تعمیراتی وحمل خودرو در شیراز را به صورت شبانه روزی انجام می دهد .

location 001

© 1403 تمامی حقوق این وب‌سایت محفوظ می‌باشد. طراحی در واحد فنی امداد خودرو شیراز

پشتیبانی امداد خودرو

پشتیبانی امداد خودرو
آنلاین

پشتیبانی امداد خودرو

سلام لطفا جهت دریافت خدمات امداد خودرو شیراز بر روی لوگو یکی از پیام‌رسان های زیر کلیک بفرمایید

امداد خودرو شیراز از طریق :09175654020