مهم ترین علت واشر زدن ماشین + علائم سوختن واشر سر سیلندر
سوختن واشر سر سیلندر
واشر سر سیلندر
- واشر سرسیلندر قطعهای لازم و ضروری در موتور خودرواست واز اجزای سرسیلندر می باشد .
- از جنسی مقاوم در برابر گرما، حرارت بالا، فشار و ضربات زیاد ساخته میشود.
- قابلیت انعطافپذیری بالا دارد تا عایقبندی موتور و سرسیلندر را بهخوبی انجام دهد
- از ورقهها یا لایههای فلز نرم و انعطافپذیر و نسوز ساخته می شود
وظیفهٔ واشر سر سیلندر
- واشر سر سیلندر با کمپرس کردن موتور و ایجاد یک درز مناسب بین سر سیلندر و بلوک سیلندر مانع از خارج شدن سوخت و گاز از سیلندر و نفوذ آب و روغن به داخل آن میشود.
- از طریق پخش کردن فشارها به صورت بهینه شده در موتور،باعث می شود عملکرد بهینه موتور، حداکثر
- جلوگیری از چسبیدن بلوک سیلندر و سرسیلندر به هم ، به دلیل حرارت زیاد
- با جلوگیری از خروج فشار ناشی از انفجار ،حرکت پیستون بهسمت پایین سیلندر را، راحتتر میسازد.
- از مخلوط شدن روغن سیستم روانکاری موتور و آب خنککننده قطعات ،جلوگیری میکند.
جنس واشر سرسیلندر
جنس واشر سر سیلندر معمولاً از پنبه نسوز (آزبست)، فولاد و مس است .تا بتواند انعطافپذیر باشد و تحمل فشار و حرارت را داشته باشد.البته چون آزبست یا پنبه نسوز مادهای سمی بوده و برای انسانها ضرر دارد ، از آن در ساخت واشر سر سیلندرکمتر استفاده میشود و بیشتر واشرهای مسی تولید می شود.روی واشر سر سیلندر تعدادی سوراخ بزرگ و کوچک تعبیه شده است که سوراخهای بزرگ آن مطابق با سیلندرها قرار میگیرند و سوراخهای کوچک برای مجاری آب و روغن قرار داده شده اند.
ویژگیهای یک واشر سر سیلندر خوب :
مواد با کیفیت:
واشر سر سیلندر باید مطابق با استانداردهای صنعتی و از مواد با کیفیت مانند فولاد یا آلیاژهای خاص که میتوانند به مقاومت موتور در برابر دما و فشار کمک کنند تولید شوند.
دقیق بودن اندازه واشر سرسیلندر
دقیق یودن ابعاد واشر سر سیلندر بسیار مهم است. هر بی دقتی کوچک در ابعاد میتواند باعث نشتی گازها یا آب، و حتی اختلال در عملکرد موتور شود
مقاوم بودن در برابر حرارت:
واشر سر سیلندر باید در برابر دماهای بالا و حرارت مقاوم باشد تا از سوختن، تغییر شکل غیرمطلوب و آسیب به موتور جلوگیری شود.
. عدم تغییر شکل دائمی:
واشر سر سیلندر باید از لحاط مکانیکی استحکام مناسب را داشته باشد و تحت تأثیر فشار و دما تغییر شکل دائمی ندهد. تا باعث حفظ دقت در تنظیم فشار سیلندرها شود.
با محیط سازگاری داشته باشد:
واشر باید با موادی که در موتور استفاده میشود مثل روغن موتور، سوخت، آب خنککننده سازگاری داشته باشد. تا از خوردگی و آلودگی به واشر جلوگیری شود.
کارایی در شرایط متغیر:
واشر باید در دماها و فشارهای مختلف، به خوبی عمل کند. که باعث افزایش پایداری و عمر مفید واشر میشود
ساختار صاف و مسطح بودن :
واشر سر سیلندر باید سزح صافی باشد تا از نشتی گازها، آب یا روغن جلوگیری کند. و تماس مطلوب بین واشر و سر سیلندریرقرار می شود.
ضد خوردگی بودن:
مقاوم بودن واشر در برابر خوردگی بسیار اهمیت دارد،چون امکان قرار گرفتن در معرض مواد ی نظیر آب یا روغن که باعث خوردگی می شود ، وجود دارد.
دوام و عمر طولانی:
واشر سر سیلندر با دوام، نیاز به تعویض کمتری دارد و باعث افزایش عمر موتور می شود.
دلایل سوختن واشر سر سیلندر
- داغ شدن بیشازحد موتور خودرو اصلی ترین دلیل سوختن واشر سر سیلندر است. که ممکن است درنتیجهٔ ایراد یا مشکل در یکی از قسمتهای سیستم خنککننده رخ دهد.
- کم شدن آب رادیاتور
- ازکارافتادن واترپمپ
- خرابی ترموستات
- مسدود شدن مجاری عبور آب در موتور
- پاره شدن یا پیچخوردگی شلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور
- ازکارافتادن فن خنککننده،
- رسوب گرفتن سیستم خنککننده
- عدم استفاده از ضدیخ در فصل زمستان
- وارد آوردن فشار سنگین و بیشازحد به موتور خصوصاً در فصل گرما
- میتواند باعث افزایش دمای موتور و درنتیجه سوختن یا نیمسوز شدن واشر سر سیلندر شوند.
در صورت نیاز به مکانیک سیار شیراز با 09177185452 امداد خودرو شیراز تماس بگیرید.
علائم سوختن واشر سر سیلندر
وقتی واشر سر سیلندر تغییر شکل میدهد یا اصطلاحا میسوزد،علائمی را از خود نشان میدهد. این علائم شامل:
- چرب شدن آب رادیاتور و شیریرنگ شدن روغن (در اصل قاطی شدن آب و روغن)
- داغ شدن سریع و غیرطبیعی موتور
- دیر روشن شدن موتور خصوصاً هنگام سرد بودن
- بد کار کردن
- کم شدن آب رادیاتور
- مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور
- باران روغن موتور
- خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه
- نقص فنی در ترموستات
- نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور
- پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور
- زدن جوش کاذب در رادیاتور
- وجود آب در سرپیستون ها
- مخلوط شدن آب و روغن
- خروج بخار آب از اگزوز
- کم شدن قدرت و کشش موتور
هزینه تعمیر واشر سر سیلندر
هزینهٔ تعمیر واشر سر سیلندر به موارد زیادی بستگی دارداز جمله:
- به نوع خودرو
- خرابی برخی قطعات جانبی
- خرید واشرسر سیلندر
- خرید روغن برای بعد از تعویض واشر
- هزینه تراشکاری سر سیلندر
- تعویض فیلتر روغن
- دستمزد مکانیک
- تورم
هم اکنون ، قیمت خود واشر سر سیلندر از حدود ۱۵۰ هزار تومان آغاز شده و تا حدود 1 ملیون تومان برای موتورهای دیگر بالا میرود.
قیمت واشرسر سیلندر در یک مدل خودرو هم بسته به برند سازنده و کیفیت متفاوت می باشد
"رازهای تعویض واشر سر سیلندر برای افزایش عمر موتور"
تعویض واشر سر سیلندر یک کار با اهمیت و حساس در نگهداری موتورخودرو است. تعویض صحیح واشر سر سیلندر میتواند باعث افزایش عمر موتور و بهینهسازی عملکرد آن شود. رعایت نکات زیر میتوتند موثر باشد:
رعایت دستورالعمل های تولید کننده:
دستورالعملهای تولید کننده خودرو و تولید کننده واشر سر سیلندر شامل توصیهها برای تعویض صحیح واشر و تنظیمات صحیح مطالعه شود
تهیه واشر با کیفیت:
واشر جایگزین با کیفیت باشد و مشخصات آن مطابق با خودروی شما باشد.
بررسی سطح واشر سر سیلندر :
قبل از نصب واشر جدید، اطمینان حاصل کنید که سطح سر سیلندر و بلوک سیلندر ، صاف و تمیز از ذرات باشد. هر ناصافی و برآمدگی ممکن است باعث نشتی یا مشکلات دیگر شود.
تعویض به موقع واشر سر سیلندر:
چون واشر سر سیلندر دائما تحت تأثیر گرمای موتور و فشارهای زیادی است. پس، تعویض به موقع این قطعه اهمیت بسیار زیادی دارد.این کار معمولاً نیاز به تخصص تعمیرگاه موتور دارد.که باید خودرو توسط جرثقیل یدک کش شیراز به تعمیرگاه مطمئن منتقل شود.در این زمینه می توانید با جرثقیل حمل خودرو در شیراز 09177185452 تماس بگیرید.
بررسی نشتی:
پس از نصب واشر، عدم نشتی گازها، آب خنک کننده یا روغن چک شود. چون نشتی میتواند به مشکلات بزرگتری در موتور ایجاد کند.
استفاده از مواد خنثی:
انتخاب مواد مناسب برای واشر ازبسیار مهم است. از مواد خنثیکننده یا آلیاژهای نامناسب در تعویض واشر استفاده نکنید.
بررسی مرتب سیستم خنک کننده خودرو :
مرتبا سیستم خنک کننده چک شود وتا از افزایش دماها به خصوص در شرایط دشوار جلوگیری شود، تا عمر واشر حفظ و خطر نشتی کاهش یابد.موتور را منظم تمیز کنید تا آلودگی جذب واشر سر سیلندر نشود و عمر آن بیشتر شود.
تست کردن فشار:
بعد از نصب واشر، تست فشار انجام دهید تا مطمئن شوید که واشرصحیح نصب شده و در برابر فشار موتور مقاومت دارد.
نکته
در زمان سوختن واشر سر سیلندر ابتداد آب رادیاتور داغ می شود و حرارت زیاد می شود و پس از چند دقیقه ،بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز ،واشر سر سیلندر شروع به صدمه دیدن می کند.
در چنین مواردی باید خودرو سریعا به تعمیرگاه منتقل گردد.پس شما می توانید با تماس با امداد خودرو شیراز 09177185452 در ابتدا از متخصصین گروه مشاوره رایگان در یافت کنید و پس از نیاز سنجی تعمیرکار امداد خودرو شیراز همراه با جرثقیل سیارامداد خودرو و خودروبر خوسریعا به محل اعزام شده و تعمیرات لازم انجام می شود ودر صورت نیازخودرو شما به تعمیرگاه منتقل می شود.