کامل ترین چک لیست چکاپ خودرو قبل از سفر

شیراز،چهارراه بنفشه،نبش سیاحتگر
شبانه روزی
شیراز امداد خودرو

امداد خودرو شیراز

09177185452

09175654020

09176051210

چکاپ خودرو قبل از سفر

۱۲ مورد ضروری و کاربردی که قبل از سفر حتما باید چک شود

کامل ترین ومهم ترین نکات برای سفر با ماشین شخصی

چکاپ ماشین قبل ازسفر و ۱۲نکته ضروری آن

اگرشما هم عاشق سفرهای طولانی باخودروهستید،مسافرت با خودروشخصی، یکی ازبهترین و هیجان‌انگیزترین سفرهایی است که هرخانواده‌ای بهتراست برای یک بارهم که شده، تجربه کند. با این وجود،این روش با چالش‌هایی همراه است. کافی است که خودرو شما دچارمشکل فنی شود و تجربه تلخی از سفر برای شما بسازد. به جهت اینکه مطمئن شوید خودروی شما دربهترین وضعیت است وبرای یک سفرایمن،آماده است باید،چکاپ خودرو قبل از سفر را در دستور کار خود قراربدهید. پس باید سلامت فنی، تمیزی بدنه و بسیاری ازموارد دیگرچک شود تا حفظ ایمنی،راحتی شما و داشتن سفری مهیج ولذت بخش تضمین شود. قبل از رانندگی‌های به مدت طولانی، خودروی خود را سرویس کنید. رانندگی درمسافت‌‌های طولانی فشار زیادی به ماشین وارد میکند. قبل ازآغازسفرقطعات خراب خودرو،تعویض و اندازه همه ی مایعات خودرو چک شود، چون امکان دارد در جاده با مشکلاتی مثل جوش آوردن موتور یا پنچری لاستیک مواجه شوید.اما با داشتن چک لیست چکاپ قبل ازسفرمی‌توانید از بروزاین موارد جلوگیری کنید و سفری ایمن داشته باشید. دراین مطلب به بررسی این چک لیست وهرکاری که باید قبل ازسفرانجام دهید، می‌پردازیم.

چک لیست جامع برای آماده سازی وسیله نقلیه قبل از رفتن به جاده

برای اطمینان از ایمنی و جلوگیری از خرابی، آماده سازی ماشین خود برای سفر بسیار مهم است. در اینجا یک چک لیست جامع وجود دارد که به شما کمک می کند قبل از اینکه به جاده بروید، یک بررسی کامل خودرو انجام دهید:

چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر

۱.بررسی مایعات

روغن موتور را بررسی کنید

روغن موتور، نقش عمده و مهم روان‌کنندگی را در خودرو شما به عهده دارد بنا براین اول از همه باید روغن موتورچک شود. به میزان روغن و کیفیت روغن موتورباید حتما قبل از سفر بررسی شود. روغن موتور کهنه، کارایی خود را از دست داده و احتمال خطر آسیب دیدن موتور را مخصوصا در رانندگی‌‌های طولانی مدت افزایش می‌دهد.رنگ روغن موتوراگر قهوه‌ای تیره یا مشکی بود، باید آن را عوض کنید بهترین زمان تعویض روغن موتورماشین به طورمیانگین هر ۵ تا ۱۰هزار کیلومتربا توجه به برند و کیفیت استفاده شده تعیین میشود.اگر روغن موتوربه‌تازگی تعویض شده، فقط میزان روغن و وضعیت آن را با نشانگر روی میله بررسی کنید. سطح روغن موتور باید بین حداقل و حداکثر نشانگر روی میله اندازه‌ گیری شود. اگر کمتر از مقدار حداقل بود، بهتر است کمی روغن موتورجدید درمخزن بریزید. . جداول روغن موتورمناسب خودرو خود را در اینجا مشاهده کنید وسپس روغن موتوراستاندارد ومناسب خودرو را خریداری کنید.

روغن گیربکس

اگرخودرو اتوماتیک دارید،روغن گیربکس را نیز بررسی کنید ودر صورت نیازروغن گیربکس آن هم تعویض کنید.تا تعویض دنده به‌آرامی انجام شود.

آب رادیاتور

آب رادیاتور(مایع خنک‌کننده)، که ترکیبی از ضد یخ و آب است.موتوررا خنک می کند و اجازه نمی دهد بیش‌ازحد گرم شود. درسفر و در رانندگی طولانی، فشار زیادی به موتور وارد می شود،بنابراین باید حتما قبل ازسفرمیزان مایع خنک کننده و وجود ضد یخ کافی را بررسی کنید تا در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.آب رادیاتوربایدهر۳۰۰۰ کیلومترتعویض شود تا ازانباشته شدن اسید دررادیاتور،جلوگیری شود. کاهش سطح آب رادیاتوراز مهم ترین دلایل جوش آوردن خودرو می باشد. درصورتی که آب رادیاتور ماشین بسیار کم شده ، علت را بررسی کنید تا در طول سفر خودرو شما جوش نیاورد.

روغن ترمز

بررسی میزان روغن ترمز بسیار مهم و حیاتی استزیرا روغن ‌ترمز باعث می شود تا سیستم ترمز به موقع و به درستی عمل کند.هرچند که تاریخ انقضای روغن ترمزطولانی‌ است به هرحال،بهتراست قبل ازسفر، حتما میزان آن چک شود و حتما روغن ترمزکافی وباکیفیت تهیه کنید تا ترمزخودروبه درستی کار کند.

روغن هیدرولیک

میزان روغن هیدرولیک را قبل از سفرچک کنید چون باعث فرمان‌پذیری بهتروروان‌ترفرمان خودرو می‌شود.

مایع شیشه‌شوی

مخزن مایع شیشه شوی را چک کنید تا پرباشد ودرزمان نیازبرای تمیزکردن شیشه جلو،به مشکل برنخورید.ببینید آیا برف‌پاک‌کن‌‌های شیشه جلو نیاز به تعویض دارند یا خیر. مانند هر بخش دیگر خودرو، برف‌پاک‌کن‌ها هم روزی فرسوده می‌شوند. همچنین ممکن است به‌مرور زمان خشک شوند و ترک بخورند. برف‌پاک‌کن‌‌های شیشه جلو خودرو را تست کنید و مطمئن شوید که می‌توانند آب را کاملا از روی شیشه پاک کنند؛ در غیر این صورت، باید تعویض شوند.

۲. لاستیک و چرخ

لاستیک‌‌های خودرو،اصلی ترین نقاط تماس خودروبا سطح جاده هستند وباید حتما قبل از سفر مورد بررسی قرار بگیرند.

درابتدا بادلاستیک‌ها راچک کنید چون لاستیک کم‌ باد،روی راحتی سرنشینان تأثیرمنفی می‌گذارد،مصرف سوخت خودرورابالامی‌برد،کنترل خودروراسخت می کند و به قطعات ماشین فشارزیادی وارد می‌کنداما وقتی باد لاستیک تنظیم باشد موجب،نرم بودن فرمان وکنترل بهترخودرودرشیب وپیچ های جاده ای می‌شود. باد لاستیک راباید نسبت به وزن کلی خودرو تنظیم کنید.

لاستیک‌ها را بررسی کنید تا اگر سنگریزه با جسم تیزی در بین شیارهای آن وجود دارد رفع کنید تا باعث پنچری نشوند. میزان سایش آج لاستیک ها را بررسی کنید ومیزان فرسودگی آن ها را بررسی کنید.لاستیک‌هایی که آج ضعیفی دارند،بیشتر احتمال پنچرشدن و ترکیدن دارند. وکنترل ماشین در مسیرهای لغزنده بااین لاستیک‌ها، بسیار مشکل خواهد بود.بنابراین بررسی این مورد پیش ازآغاز سفر،به ویژه زمانی که احتمال بارندگی در مسیروجود دارد هرگز فراموش نکنید.

چک کردن فرسودگی و پاره شدن تایرها لاستیک ماشین را ازنظروجود پارگی یا ترکیدگی بررسی کنید،امکان دارد که فرسودگی باعث ترکیدن لاستیک شود وجان سرنشینان خودرو را به خطر بیاندازد.

چک کردن لاستیک زاپاس قبل ازسفربررسی لاستیک زاپاس بسیار مهم است.فرض کنید درمسیرلاستیک ماشینتان پنچر شود یا به دلایل دیگر نیازبه تعویض لاستیک داشته باشید، خودتان باید دست به کار شوید،گرزاپاس همراه نداشته باشید باید زمان زیادی معطل شوید وهزینه های زیادی متحمل شوید.بنابراین سالم بودن ومیزان بودن باد آن همراه داشتن لاستیک زاپاس را به هیچ عنوان فراموش نکنید،

حتما لوازم وابزارمورد نیازبرای تعویض زاپاس مثل جک،آچارچرخ ومثلث خطرهمراه داشته باشید.هچنین ترازبودن وتعادل چرخ های خودرو را بررسی کنید.

چکاپ خودرو قبل از سفر
Imageچکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر

۳. بررسی کردن باتری و دینام خودرو

باتری خودرو مهمترین قسمت سیستم برقی ماشین است.پس درصورتی که دچارمشکل شودخودرو شما اصلا روشن نمی شود.نشانگرسالم بودن،روی باتری‌های اتمی نصب شده وازروی رنگ نشانگر (سبز: سالم، سیاه یا قرمز: نیاز به شارژ، سفید: خراب) می‌توانیم وضعیت باتری را تشخیص بدهیم. باتری خالی، خراب و دارای شارژکمترازحد لازم،حتما درمسیرمشکل‌سازمی گردد. اگر سن باتری بیش از 3-5 سال است، بهتر است آن را تعویض کنید. زمانی که ماشین خاموش است،باتری خودروباید ولتاژ ۱۲٫6 و یا بیشترداشته باشد ودرزمان روشن بودن ماشین باید مابین ۱۳٫۷ و ۱۴٫ باشد که درخودروهای مختلف این ولتاژ متفاوت است.در زمان چک کردن باتری، همه ی اتصالات وکابل های آن را چک کنید ومطمئن شوید که باتری محکم و ایمن درسر جای خود قرار داشته باشد، اگردیدید سرباتری سولفاته شده، با کمک جوش شیرین آن را تمیز کنید وبامراجعه به افرادمتخصص و با استفاده از دستگاه مخصوص مطمئن شوید که دینام خودرو به درستی کار میکند.

۴.چک کردن سیستم ترمز ماشین

حیاتی‌ترین قسمت یک خودرو،کارکرد صحیح سیستم ترمزاست.بررسی لنت ترمزیکی ازمهم ترین گزینه های چک لیست ماشین قبل ازسفراست.باید قبل ازسفرهمه‌ی قسمت های مرتبط با ترمزماشین را بررسی کرده وازسالم بودن سیستم ترمزوسطح روغن ترمزویا لنت ترمزاطمینان حاصل کنید، تا ایمنی شما در سفرتضمین شود.از رانندگی با خودرویی که سیستم ترمزدرستی ندارد جدا خودداری کنید و با جان خود و سرنشینان خودرو بازی نکنید. بدون درآوردن چرخ‌هاهم می توان لنت‌ها را چک کنید.کافی است که به پشت چرخ‌ها نگاه کنید و ضخامت لنت ترمز را بررسی کنید؛ حداقل ضخامت باید شش میلی‌متر باشد.

چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر

۵.بررسی چراغ های ماشین

چراغ خودرودرجاده ازمهم‌ترین تجهیزات خودرو است که باید بدون هیچ ایرادی کار کند وگرنه این مشکل کوچک می‌تواند مشکلات بزرگی را به بار بیاورد.بررسی تمام چراغ ها شامل چراغ جلو،نور پایین و نور بالا، چراغ عقب،راهنما،چراغ ترمز،مه شکن و پرژکتوررا قبل ازسفرانجام بدهید.کارکرد درست تمام چراغ ها را تک به تک بررسی کنید .چراغ دچار ایراد یا سوختگی را عوض کنید زیراایراد در چراغ‌های ماشین،هم باعث جریمه شدن توسط پلیس می شود،وهم امنیت سرنشینان را هم به خطرمی‌اندازد. وهم شما را در مسیرمعظل میکند.ازسالم بودن دی لایت واتولایت هم مطمئن شوید. همچنین چندین لامپ یدکی به‌همراه داشته باشید تا درصورت نیازبتوانید آن را تعویض کنید.

۶. چک کردن برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب

سالم بودن و درست کار کردن برف پاک کن خودرو را حتما بررسی کنید واطمینان حاصل که به خوبی در بارندگی ها،شیشه خوردو شما را تمیز خواهند کرد، برف پاک کن خودرو، بعد ازمدتی فرسوده می‌شود. پس حتما آن‌ها را قبل ازسفربررسی کنید تا درصورت نیازحتما تعویض شوند. بررسی سلامت، گرمکن شیشه عقب هم بسیارمهم است تا درصورت بخارگرفتن شیشه بتوان ازآن استفاده نمود.

چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر

۷.چک کردن تسمه های خودرو

قبل ازشروع مسافرت نسبت به بررسی وتعویض تسمه‌های مختلفی مثل تسمه دینام وتسمه تایم اقدام کنید ومیزان سفتی و صاف بودن آن راچک کنید، به زمان تعویض تسمه تایم بسیاراهمییت بدهید تا در مسیر با توجه به فشاری که به ماشین وارد می‌ شود تسمه تایم خودرو پاره نشود.جنس تسمه‌های خودرو ازپلاستیک مقاوم است که بعد ازمدتی پاره می شوند، ترک میخورند ویا طناب‌های فیبری آنها بیرون می آیدویا دچار سابیدگی می شوند وآسیب می‌بینند وزمان تعویض آنها شده است.درصورت شل بودن تسمه‌های ماشین، موتورخودرو به خوبی کارنمیکند.برای چک کردن تسمه‌‌های موتوررا با دست به طرفین بچرخانید و میزان اصطکاک‌شان را بررسی کنید.خودرو های امروزی یک تسمه بزرگ به نام سرپانتین (تسمه پروانه) دارند که راه‌اندازی پمپ آب وتمام لوازم جانبی آن(تهویه مطبوع، فرمان برقی ودینام)رابه عهده دارد

۸.بررسی فیلترهای هوا

چک کردن فیلترهوا را درلیست بررسی‌های خود قبل از سفر قراربدهید.فیلترهای باید مرتبا وبراساس زمان‌بندی مشخصی تعویض گردند.حتما پیش ازآغاز سفر،فیلترها را بررسی کنید واگر زمان تعویضشان فرا رسیده، اقدام به تعویض کنید چون کارایی موتوربا ورود هوای تمیز و به دورازآلودگی بالا میرود و خودروباسرعت و شتاب بیشتری حرکت می کند.ودرصورت گرفتگی این فیلترها، اکسیژن‌ به موتورنمیرسد و بازدهی موتورکاهش می‌یابد.

چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
Imageچکاپ خودرو قبل از سفر

۹. چک کردن لوازم جانبی خودرو

وجود برخی لوازم جانبی درخودرو حتما باید چک شوند، تا در صورت نیازدر طول سفر،دروقت و انرژی شما صرفه‌جویی شود ودر صورت خرابی ماشین یا حوادث احتمالی به شما کمک می‌کند.

۱۰. چراغ‌‌های هشدار روی داشبورد را بررسی کنید.

در صورت مشاهده روشن بودن چراغ چک خودرو،با استفاده از ازیک اسکنر OBDII کد خطای موردنظر را پیدا کنید و برای رفع آن اقدام کنید.ودر صورت نیاز به کمک میتوانید با مکانیک سیار شبانه روزی شیراز تماس بگیرید.

چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر

۱۱.اسناد و مدارک شناسایی

بیمه نامه خودرو

گواهینامه معاینه فنی

کلیه مدارک شناسایی تمام افراد خانواده

کلام آخر

سفر با ماشین شخصی،بسیار لذت‌بخش‌ است اما به شرطی که قبل ازسفراطمینان داشته باشید که ماشین شما درشرایط مطلوب برای سفرشما قراردارد وایمنی وراحتی را تامین میکند.حتما موارد گفته شده درفهرست بالا بررسی شود تا خاطره خوبی برایتان رقم بخورد و به سلامت سفر خود را آغازکنید و به پایان برسانید.

چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر

آیا در سفر به شیراز به خدمات امداد خودرو شیراز نیاز دارید؟

کامل ترین ومهم ترین چک لیست برای سفر با ماشین شخصی

1.چکاپ سالم بودن لاستیک ها

2.چکاپ میزان باد لاستیک ها

3.چکاپ سلامت ومیزان بودن باد لاستیک زاپاس

4. چکاپ جک، آچار چرخ و مثلث اخطار برای تعویض لاستیک وزنجیر چرخ 5.     چکاپ روغن موتور ماشین

6.چکاپ روغن گیربکس (مخصوصا برای خودرو های اتوماتیک)

7.چکاپ آب رادیاتور و ضدیخ

8.چکاپ لنت ترمز ها

9.چکاپ سیستم ترمز و روغن ترمز 10.چکاپ تسمه ها (بخصوص تسمه تایم)

11.چکاپ سلامت باتری و دینام ماشین 12.چکاپ چراغ جلو نور پایین و نور بالا، چراغ عقب، راهنما، چراغ ترمز، مه شکن و پرژکتور

13.چکاپ برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب

14.چکاپ مایع شیشه شورچک کردن سیستم گرمایش و سرمایش خودرو

15.همراه داشتن  جعبه ابزار

16.همراه داشتن جعبه کمک های اولیه

17.همره داشتن کابل باتری باتری

18.همراه داشتن اینورتر و سیم و چند عدد لامپ

19.همراه داشتن چادر مسافرتی و پتو

20.همراه داشتن چند بطری آب

21.همراه داشتن چراغ قوه

22.همراه داشتن کپسول آتش نشانی

چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
چکاپ خودرو قبل از سفر
Image

امداد خودرو شیراز ابراهیمی همراه مسافرین عزیز در شیراز

هم میهنان عزیز که به شهر شیراز سفر می کنید و نیاز به خدمات امداد خودرو دارید می توانید با امداد خودرو شیراز ابراهیمی تماس بگیرید و از خدمات شبانه روزی متخصصان ما در زمینه ،جرثفیل یدک کش شیراز،مکانیک سیار شیراز و خودروبر شیراز بهره ببرید

با ما در ارتباط باشید

شماره امداد خودرو شیراز

logo w 001

شیرازـ بلوار استقلال ـ چهارراه بنفشه ـ نبش سیاحتگر

تلفن‌های تماس: ۰۹۱۷۵۶۵۴۰۲۰   ۰۹۱۷۷۱۸۵۴۵۲

ساعت کاری: 24 ساعت 7 روز هفته

امداد خودرو در شیراز

هدف تیم امداد خودرو شیراز ارائه بهترین ،سریع ترین خدمات با منصفانه ترین قیمت در سراسر شهر شیراز است.

امداد خودرو سیار شیراز ابراهیمی با جرثقیل یدک کش شیراز و مکانیک سیار شیراز خدمات تعمیراتی وحمل خودرو در شیراز را به صورت شبانه روزی انجام می دهد .

location 001

© 1403 تمامی حقوق این وب‌سایت محفوظ می‌باشد. طراحی در واحد فنی امداد خودرو شیراز

پشتیبانی امداد خودرو

پشتیبانی امداد خودرو
آنلاین

پشتیبانی امداد خودرو

سلام لطفا جهت دریافت خدمات امداد خودرو شیراز بر روی لوگو یکی از پیام‌رسان های زیر کلیک بفرمایید

امداد خودرو شیراز از طریق :09175654020